Villkor när du anväder Sentti & Tuumas webbsida, produkter och tjänster
Sentti ja Tuumas villkor:
Snabblänkarna ovan fungerar på desktop- och laptopmaskiner.
A. Användning av nätsidan
Information gällande användning av nätsidan finns här:
Därutöver inbegriper de allmänna användarvillkoren kommentering i god smak. Vi tillåter inte hatprat och olaglig uppvigling utan dessa kommentarer avlägsnas utan att publiceras. Vi förbehåller oss rättigheten att moderera diskussioner i god smak.
B. Beställning, leverans och retur
Information gällande Sentti ja Tuumas principer för beställning, leverans och retur. Vi kan göra ändringar i innehållet av alla punkter, så försäkra dig före beställning om att du känner till de aktuella villkoren.
1. Beställning av produkter
Produkter och kursavgifter beställs och betalas i nätbutiken. De säljs i den ordningsföljd som beställningar emottas. Produkter och platser kan inte reserveras.
Produkter som säljs är vanligtvis lagervara, men särskilt i fråga om tyger kan lagerunderskott förekomma. Vi tar i såfall kontakt med kunden och säljer antingen en mindre mängd tyg eller returnerar beloppet.
För att kunder inom EU skall se de rätta priserna i nätbutiken, i stället för att se 0 % och därefter skatt lagt på först vid kassan, använder vi MaxMind GeoIP-servicen vars funktion är att koppla ihop IP-adressen till ett specifikt land. Ifall du använder Tor eller dylikt för att maskera din plats, ser du högst antagligen felaktiga priser tills du vid kassan har matat in en faktureringsadress.
1.1 Betalning
Sentti ja Tuuma använder betalningskanaler som erbjuds av Visma Pay och PayPal.
- Till betalning flyttas via Visma Pays nätservice och på kontoutdrag och kvitto syns som mottagare Visma Pay eller Paybyway Oy. Visma Pay förmedlar betalningen till handlaren.
- Betalningen sker säkert, för all information gällande transaktionen förmedlas via krypterad förbindelse så att ingen annan kan se denna information.
- Handel sker mellan nätbutikens kund och nätbutiken. Det är på nätbutikens ansvar att åta sig alla till handeln hörande plikter.
- Via Visma Pay-tjänsten kan du betala med nätbankskoder, portmonnä och betalningskort (credit/debit). Till förfogande finns följande betalningssätt: Osuuspankki, Nordea, Danske Bank, Oma Säästöpankki, Säästöpankki, Aktia, Paikallisosuuspankit, S-Pankki, Handelsbanken, Ålandsbanken, MobilePay, Masterpass, Pivo, Siirto, Visa-, Visa Debit-, Visa Electron-, MasterCard- och Debit MasterCard-korten.
- : https://www.visma.fi/vismapay/.
Sentti ja Tuuma använder även PayPal. Läs mera här.
1.2 Förhandsbeställningar
I vissa situationer kan en produkt förhandsbeställas varvid betalning sker omedelbart och i helhet vid förhandsbeställning. Gratis leverans kan aktiveras med en kupongkod. Koden nämns i produktbeskrivningen.
Till en förhandsbeställning kan inte inkluderas andra produkter förutom sådana som hör till samma kollektion. Andra kupongkoder kan inte användas vid betalning.
Förhandsbeställda produkter behandlas så snart som de finns till förfogande och levereras så fort som möjligt. Den förväntade leveransmånaden nämns i produktbeskrivningen men kan skjutas framåt till senare tidpunkt på grund av orsaker utanför vår kontroll. Om en beställning på grund av force majeur blir omöjlig att leverera, refunderar vi summan i sin helhet åt kunden.
1.3 Ingen minimisumma för beställning
Sentti ja Tuuma har ingen minimisumma för beställning i nätbutiken. Du är välkommen att beställa enligt behov.
1.4 Behandlingstid
Vårt mål är att behandla din beställning så fort som möjligt, inom 14 dagar.
Du får en bekräftelse via email när vi har räckt över paketet åt vår leveranspartner. I emailet ingår en länk med spårningskod.
1.5 Gåvokort
Vi erbjuder digitala gåvokort till försäljning. Gåvokortet innehåller mervädesskatt och är giltigt 365 dagar. Gåvokortet kan användas endast i nätbutiken.
2. Leverans
Vi använder olika leveranssätt. Nedan nämnda priser innehåller antingen mervärdesskatt i fråga om EU-land eller nollskatt i fråga om land utanför Europeiska Unionen. Kostnaden är endast vad vi själva betalar för lägsta möjliga viktklass, utan packningsmaterial och behandlingsavgift.
Notera att vi tyvärr inte som standard utanför Finland levererar specialtunga eller stora produkter så som trådspoleställningar och skärmattor. (Detta nämns i enskilda produktbeskrivningar.) Kostnaden kan vara hög, men om det inte gör något, ta kontakt så ordnar vi saken med hjälp av en Zettle betalningslänk via PayPal.
Notera, att du ansvarar för mervärdesskatt och andra förtullningsavgifter i anslutning till importen utanför EU. Du uppkrävs inte mervärdesskatt i vår nätbutik. Returnering på grund av dessa obetalda importrelaterade avgifter är inte tillåtet.
2.1 Leverans till Finland
För leveranser i Finland använder vi både Posten och Matkahuolto.
Leveransavgift i Finland är:
- Matkahuolto Lähellä, till paketpunkt: 6,55 € (24 %)
- Posten, till kontor och paketautomat: 7,32 € (24 %)
- Posten, hemleverans: 13,78 € (24 %)
2.2 Leverans till EU-land utanför Finland
Vi levererar beställningar till EU-länder:
- Belgien: 14,86 € (21 %), Posti Parcel Connect
- Bulgarien: 18,42 € (20 %), Posti Parcel Connect
- Danmark: 11,88 € (25 %), Posti Parcel Connect
- Estland: 8,29 € (20 %), Posti Parcel Connect
- Frankrike: 22,16 € (20 %), UPS Standard
- Grekland: 22,85 € (24 %), UPS Standard
- Irland: 22,72 € (23 %), UPS Standard
- Italien: 22,48 € (22 %), UPS Standard
- Kroatien: 23,04 € (25 %), UPS Standard
- Lettland: 8,36 € (21 %), Posti Parcel Connect
- Litauen: 8,36 € (21 %), Posti Parcel Connect
- Luxemburg: 16,25 € (17 %), Posti Priority
- Nederländerna: 14,86 € (21 %), Posti Parcel Connect
- Polen: 15,10 € (23 %), Posti Parcel Connect
- Portugal: 18,88 € (23 %), Posti Parcel Connect
- Rumänien: 21,93 € (19 %), UPS Standard
- Slovakien: 18,42 € (20 %), Posti Parcel Connect
- Slovenien: 18,73 € (22 %), Posti Parcel Connect
- Spanien: 18,57 € (21 %), Posti Parcel Connect
- Sverige: 11,34 € (25 %), Posti Parcel Connect
- Tjeckien: 14,86 € (21 %), Posti Parcel Connect
- Tyskland: 10,96 € (19 %), Posti Parcel Connect
- Ungern: 19,49 € (27 %), Posti Parcel Connect
- Österrike: 14,74 € (20 %), Posti Parcel Connect
Från och med 1.7.2021 uppkräver vi belopp enligt ditt eget lands mervärdesskatt (enligt listan ovan) i vår nätbutik.
2.3 Leverans till Europa utanför EU
Vi levererar beställningar till följande europeiska länder:
- Liechtenstein: 21,99 € (0 %), UPS Express Saver
- Norge: 21,99 € (0 %), UPS Express Saver
- Schweiz: 21,99 € (0 %), UPS Express Saver
- Storbritannien: 21,99 € (0 %), UPS Express Saver
Notera, att du ansvarar för mervärdesskatt och andra förtullningsavgifter i anslutning till importen utanför EU. Du uppkrävs inte mervärdesskatt i vår nätbutik. Returnering på grund av dessa obetalda importrelaterade avgifter är inte tillåtet.
2.4 Leverans till andra länder
Vi levererar till de flesta länder. Om ditt land ännu inte tillfogats listan, ta kontakt så reder vi å det snaraste ut leveranskostnaden samt öppnar ditt land.
- Australien: 37,68 € (0 %), UPS Express Saver
Notera, att du ansvarar för mervärdesskatt och andra förtullningsavgifter i anslutning till importen utanför EU. Du uppkrävs inte mervärdesskatt i vår nätbutik. Returnering på grund av dessa obetalda importrelaterade avgifter är inte tillåtet.
3. Retur
3.1 Villkor för retur
Det är viktigt för Sentti ja Tuuma att du är nöjd med ditt inköp.
Stycket under arbete. Finsk version och engelsk version.
3.2 Reklamation
Om det förekommer fel i en produkt, som faller utanför rätten att returnera den, får den returneras.
Stycket under arbete. Finsk version och engelsk version.
3.3 Retur som postpaket
Den returnerade produkten måste vara oanvänd, i skick att säljas och inpackad i originalförpackning.
Retur sker på kundens bekostnad per post (via ursprungligt vald leveranskanal).
Produkt som returneras per post måste vara omsorgsfullt inpackad i packningsmaterial använda av Sentti ja Tuuma.
3.4 Refundering av pengar
När produkten anlänt till Sentti ja Tuuma kontrollerar vi dess skick. Vi refunderar pengar via den av kunden ursprungligen valda betalningskanalen senast inom 14 dagar efter att produkten mottagits av oss.
Om det fanns flera produkter i beställningen, refunderar vi det totala beloppet av de produkter som returnerats åt Sentti ja Tuuma.
Om produkten mist återförsäljningsvärde tar vi fall för fall ställning till hur mycket kunden är ersättningsskyldig, så vi uppkräver ett belopp motsvarande säkningen i dess värde.
Leveransavgift refunderas inte.
C. Kursverksamhet
Villkor för kursverksamhet tillfogas när servicen öppnas inom ramarna för COVID 19-pandemin.
Fotografi: Hello I’m Nik. Senast ändrad: 5 juli 2021.